I bilbranschen ägnas mycket tid åt att underhålla varumärket och skapa en märkesidentitet. Bilmärken är ofta globala. Ibland blir det fel, som när Chevroletmärket limmas på småbilar tillverkade i Korea (fd Daewoo).
Längre tillbaka i tiden tilläts en större lokal prägel på modellerna. Samarbetet mellan Forddivisionerna i Storbritannien och Tyskland var länge begränsat. Britterna tillverkade till exempel modellen Anglia.
Någon “Ford Deutschland” var inte aktuell. Modellen Taunus fick namnet från ett bergsområd i västra tyskland.
På bakluckan fanns även en siffer och bokstavskombination, så att kalenderbitaren kunde avgöra motorstorlek och prestanda.
Diskret angavs också att här var minsann en bil tillverkad i Tyskland.
Modellnamnet Anglia ersattes senare av Escort som blev ett globalt varumärke.
Den nya Taunusmodell som introducerades 1970, utvecklades parallellt i Tyskland och Storbritannien. För att inte skrämma upp konservativa bilköpare kallades modellen Cortina på brittiska marknaden.
1982 försvann både Cortina och Taunus som modellnamn och ersattes av det mer neutrala Sierra.