Bygget av atomkraftverket i Marviken dokumenterades flitigt och det är alltid intressant att jämföra historiska bilder med nya. 1967 var monteringen av stationen inne i sin mest intensiva fas. Betongarbetena var i stort sett färdiga och man hade börjat dra de kilometervis med rör och kabel som behövdes för att koppla ihop anläggningens olika delar.
I turbinhallen pågick montage av den stora ångturbinen levererad av STAL. På reaktorbyggnadens tak arbetade man med den cylinderformade nödkondensorn som syns på bilderna.
Mycket är sig likt trots att det gått 46 år mellan fototillfällena. Rutinerade bilspanare har förstås redan lagt märke till en duvblå Ford Transit, en Volvo Amazon, en Volvo 140 och en Saab 96 på de historiska bilderna.
Och där har vi kanske den största skillnaden. Om man dykt upp i Marviken 1967 och förkunnat att SAAB några decennier senare skulle köpas av en holländsk skojare för att sedan gå i konkurs – ja då hade nog de som lyssnade börjat rulla med ögonen.
Fler historiska och nya bilder från Marviken finns i min bok, Marviken – slutet för Den Svenska Linjen, som kan beställas så här.