Herrarna i Sydkrafts ledning måste känt sig ganska nöjda när de stod och väntade på att Kung Gustav V skulle anlända till Bassalt.
Den stora invigningen av kraftverken i Lagan ägde rum vid Knäred Övre men kungen besökte även Bassalt. Dit färdades han ståndsmässigt med båt som förtöjdes i en för ändamålet byggd hamn. Hamnen byggdes med samma omsorg som resten av kraftverket och finns kvar än idag.
På fyra år hade Sydkraft under ledning av August Schmitz byggt fyra vattenkraftverk. Under samma tid hade staten lyckats bygga ett. Visserligen var kraftverket i Trollhättan betydligt större än de i Lagan, men det måste ändå ha varit lite nesligt. Invigningen av “Skånes dynamo” ägde rum i september 1910 – en månad före invigningen i Trollhättan.
100 år senare är det mesta sig likt. Den stora skillnaden är att det dykt upp en massa träd. Sedan stationen avbemannats finns det inte längre personal på plats som kan röja. Längs kanalen växer det tätt med sly.
Kraftstationen har moderniserats men man har gått varsamt fram. Hamnen och den magnifika stendammen kan besökas till fots.
Pingback:Bassalt | Henrik von Klopp
Så vitt jag förstått så kom kungen från invigningen i Knäred med den smalspåriga järnvägen som använts för att transportera material till kraftverket. Han fortsatte sedan vidare från hamnen, som ligger på ovansidan av kraftverket, med ångbåt till kraftverket i Majenfors. Där finns en kaj precis nedanför verket. Därifrån blev det smalspårig järnväg igen till Majenfors järnvägsstation.
Det kan vara så – jag var inte med på invigningen :). I boken “Sydkraft – Ett kraftföretags utveckling under 50 år” står det att kungen anlände med specialtåg från Malmö till Majenfors station. Det finns också en bild där kungen “går ombord på båten vid Majenfors kraftverk för färd till invigningen av Lagakraftverken”. Så jag får intrycket att invigningen avslutades i Knäred. Bassalt nämns inte i texten – däremot står det att kungen åkte båt medan gästerna transporterades på decauvillejärnvägen till Knäred.
Det stämmer säkert att de började i Majenfors, det är mer än vad jag vet. Jag är också helt övertygad om att du har bättre källor än vad jag har. Jag missförstod din text och uppfattade det hela som att kungen åkte från Knäred. Det är ju inte så långt mellan majenfors station och kraftverk så han kan ju ha transporterat sig därimellan på annat sätt. Men jag är ganska säker på att Majenfors Gamla hade en smalspårig järnväg till Majenfors järnvägsstation. Den gick över forsen och man var tvungen att stänga dammluckorna när man skulle köra. Den fortsatte sedan där Majenfors nya ligger idag och vidare nedanför det gamla pensionatet Majenfors-Solhaga. Man kan se lämningar över stenar i forsen så väl som sträckningen fram till kraftverket. Där finns dessutom fortfarande den fina stensatta kajplats, precis nedanför kraftverket, där ångbåten kunde lägga till för att åka vidare till Bassalt. Från Bassalt vidare till Knäred ska där också ha funnits en smalspåriga järnväg, men jag vet inte riktigt hur den gått. Kungen kan ju ha åkt vidare med båt, kanotleden går ju förbi Bassalt, men så vitt jag kan hitta så finns där ingen fin kunglig kajplats på det hållet.
Håller med om att texten kunde vara tydligare. Intressant med järnvägen – ska försöka kika efter spåren nästa gång jag passerar Majenfors.
Bifogar en bild på den omtalade kajen nedströms stationen. I “Sydkraft – Ett kraftföretags utveckling under femtio år” finns som sagt en bild på kung och båt tagen precis innan avfärd.