Den 107 kilometer långa Strömsholms kanal följer Kolbäcksån mellan Mälaren och Smedjebacken. Kanalen hade sin storhetstid under andra halvan av 1800-talet då trafiken var lika intensiv som på Göta Kanal.
De många bruken längs Kolbäcksån utnyttjade transportleden flitigt. Under några decennier fraktades nästan 10% av det svenska bergsbrukets produktion på kanalen.
Tåg och senare vägtransporter konkurrerade sedan ut kanalen. Nyttotrafiken upphörde 1945. Idag består trafiken av fritidsbåtar och slussarna används enbart sommartid.
Slussarna på bilderna är de översta i kanalen. De ligger vid Semla där det funnits hytta sedan slutet av 1500-talet. 1861 övertogs Semla bruk av Fagersta bruk.
1897 byggdes det första kraftverket i Semlaforsen. Det var i drift fram till 1909. På andra sidan forsen byggdes Semla II som stod klart 1902.
I Semla II användes vertikalaxlade turbiner liknande de i Näs. Effekten var 600 kW. Byggnaden står kvar, men kraftverket är nedlagt och all utrustning demonterad.
På platsen för den första kraftstationen byggdes den station som är i drift idag. Den heter – ni gissade det säkert – Semla III. Vid öppnandet 1910 hade den två horisontella Francisaggregat. Ett tredje aggregat installerades 1988.
Själva kraftstationen ligger ca 180 meter nedströms dammen och får sitt vatten via tre trätuber. Fallhöjden är 10,5 meter.
De tre aggregaten ger tillsammans en maximal effekt på 2,7 MW. Årlig produktion är 10,1 GWh.
Nära mina senare hemtrakter !
Fina bilder, synd att di inte fick med maskinerr på bild.
jim
Hej!
Semla 3 är ersatt med ett nytt kraftverk, Semla 4, tagit i drift 2017. Jag var där och körde igång generatorn. Den nya stationen är en horisontell bulbmaskin som ligger nedströms Semla 3.
Rolf