En av de största ruinerna i Detroit är Packards gamla fabrik – byggd 1903 och nedlagd 1956.
Den 325000 kvadratmeter stora fabriken ritades av Albert Kahn. Kahn har trogna läsare stiftat bekantskap med tidigare. Han ritade även Fishers Plant 21. Fabriken är enorm. Det finns till exempel ett system av vägar inomhus.
Packard grundades 1899. Under tiden fram till andra världskrigets utbrott ägnade sig företaget åt att bygga lyxiga bilar för välbeställda kunder. Under kriget tillverkade man flyg och båtmotorer.
Efter kriget återupptogs den civila produktionen med förkrigsmodellen Clipper. Ett försök att öka försäljningen genom att satsa på enklare modeller misslyckades. Lyxbilskunderna belönade inte den nya strategin. De övergav märket som tidigare förknippats med prestigebilar.
1954 köpte Packard Studebaker. Förhoppningen var att de med Packards finansiella styrka och Studebakers större återförsäljarnät tillsammans skulle kunna vända utvecklingen. Det sammanslagna företaget fick i ett anfall av kreativitet namnet Studebaker-Packard.
Fusionen av två biltillverkare på dekis löste inte grundproblemet – att få ville köpa de bilar som tillverkades. Interna stridigheter bidrog till problemen och Packards ledning anklagade Studebaker för att ha mörkat dålig försäljning.
1956 var katastrofen ett faktum och Packards fabrik i Detroit stängde. De lönsamma försvarskontrakten hamnade hos Curtiss-Wright som tog över de delar av företaget som inte ägnade sig åt biltillverkning.
Bilmärket Packard lades ner 1958 och Studebaker några år senare.