Tysklands delning efter andra världskriget fick en del märkliga konsekvenser för landets företag. Optiktillverkaren Zeiss fick sin verksamhet delad av gränsen mellan Öst och Västtyskland. Fabrikerna i Jena och Oberkochen kom att bli konkurrenter. Bägge ansåg sig dessutom ha rätten till namnet Carl Zeiss.
Men nu seglar jag iväg från ämnet. Det är ju bilar det ska handla om.
När det efter kriget blev dags att återuppta civil produktion i fordonsindustrin, dammade man av ritningar på modeller utvecklade precis innan krigsutbrottet.
En av dessa var DKW F9 som hade kommit till prototypstadiet 1939. Massproduktion var planerad att börja 1940, men då var det som bekant andra typer av fordon som efterfrågades. Efter kriget hamnade DKW i förbundsrepubliken och modellen introducerades som DKW F89
Den forna Audifabriken i Zwickau i DDR uppstod som IFA (Industrieverband Fahrzeugbau) och modellen IFA F9, baserad på samma ritningar som DKW F89, introducerades 1950.
Motorn var trecylindrig 900-kubikare på 30hk. Toppfarten var 100km/h och redan efter 28 sekunder nådde man 90km/h från stillastående.
På grund av Tysklands delning kom alltså två varianter av samma konstruktion att tillverkas på var sin sida av Järnridån.
Det här var sannolikt sista gången den östtyska fordonsindustrin övertrumfade den i väst. DKWs variant av modellen hade en svagare 2-cylindrig motor på 23hk. För oss svenskar är en intressant detalj att DKWs motor sedan kom att användas i SAAB 92.
Den västtyska fordonsindustrin upplevde en fantastisk utveckling efter kriget. Den östtyska stagnerade eftersom det inte spelade någon roll hur dåliga bilarna var. Det fanns kunder i alla fall. Detta faktum kom att ge oss vagnar som Trabant och Wartburg.
Efter 3 år och 1880 tillverkade bilar flyttades tillverkningen av F9 till den före detta BMW-fabriken i Eisenach. Där tillverkades redan lätt moderniserade förkrigs-BMW under namnet EMW.
I Eisenach fortsatte tillverkningen fram till 1956. Ingen större vidareutveckling av F9 gjordes, men i delar av karossen ersattes stål av plast på grund av materialbrist. Totalt byggdes 40663 bilar.
Efter F9 utvecklades en del nya modeller, men ganska snart fastnade DDRs bilindustri i två varianter – Trabant och Wartburg. Eisenachfabriken kom att tilverka Wartburg.
Efter DDRs sammanbrott 1989 upphörde tillverkningen av Wartburg. Fabriken togs efter en tid över av Opel och tillverkar numera modellen Corsa.
Bilen på bilderna har avslutat sin tjänstgöring på våra vägar. Den har sin sista viloplats en bit utanför Junsele i Ångermanland.
Hej. jag har en ifa f9 och undrar om du har några delar till salu? eller vet någon stans det finns reservdelar..
svara gärna till mig på Engman.David@hotmail.com
Pingback:Bilmärken vi glömt | Henrik von Klopp
Hej.
Behöver en motor till en f9;a
Vet Ni någon, hör av Er.
Ifabe48@yahoo.se
Ny e-adress