I Frankfurt pågår omvandlingen från industri till tjänstesamhälle för fullt. Frankfurtmässan har expanderat de senaste årtiondena och är med 1500 anställda idag en av världens största.
‘
I anslutning till mässområdet, i stadsdelen Gallus, låg tidigare Frankfurts största godsbangård. Den 70 hektar stora anläggningen avvecklades 1996.
Järnvägen spelade en viktig roll i “det tyska undret” när Västtyskland återhämtade sig ekonomiskt efter andra världskriget. Enorma mängder gods transporterades till den snabbt växande industrin.
Liknande anläggningar fanns i hela Tyskland, men behovet försvann när transporter av styckegods successivt flyttades till lastbilar och transportsektorn rationaliserade.
Ställverksbyggnaden från 1965 står kvar, men spåren är försvunna. Markområdet håller på att byggas om till “Europaviertel” (Europakvarteret). Planen är att bygga 30000 arbetsplatser inom tjänstesektorn och bostäder åt 10000.
I utkanten av området har man sparat lite av det gamla.
Utsikten från Deutsche Bahns gamla huvudkontor, byggt 1993, har förändrats. När bangården lades ner och spåren revs bort flyttade huvudkontoret till Berlin. 1993 hade DB 400000 anställda, idag är siffran 250000.